Khasiat susu kambing-sunnah Nabi

Minum Susu Kambing-sunnah nabi

Minuman susu yang paling digemari oleh Nabi Muhammad SAW ialah susu kambing
Susu Kambing adalah makanan semulajadi berkhasiat yang diperlukan untuk kesihatan badan seharian. Ianya sesuai untuk semua lapisan umur. Susu ini boleh diminum panas atau sejuk malah boleh dibuat dadih, ais krim, keju dan mentega. Pada masa sekarang industri kosmetik mengeluarkan berbagai produk berasaskan susu kambing seperti syampu, krim muka, sabun, pewangi dan juga krim pencukur.

Mengapa kambing menjadi pilihan Allah?
1. Memelihara kambing merupakan sunnah nabi-nabi.

Walaupun ada unta, soalnya mengapa para nabi ditarbiyahkan dengan mengembala kambing?

1. Kambing ni suka belah jemaah (berpecah). Kalau dalam satu kumpulan kambing mesti ada seekor yang lari. Jadi, kesabaran pengembala teruji.

2. Kambing suka makan rumput. Tapi kambing tak suka makan dekat padang ragut yang disediakan untuknya. Kambing lebih suka makan tanaman jiran. Maknanya, memelihara kambing memerlukan pengawasan yang maksimum dari tuannya.

3. ”Saya pi Mekah, saya tengok kambing-kambing ni jilat lumut kat atas batu” Dr. Jamnul Azhar. Kambing ni jilat lumut yang kaya dengan khasiat-khasiat pemakanan. Kita tak boleh jilat lumut sebab tu kita cuma minum susu kambing. Nabi SAW meminum segelas susu panas sebelum tidur.

Tidak terkecuali nabi-nabi itu dari mengembala kambing.

Bela kambing mengajar rasa tawaduk.
Kenapa tidak unta? Ya la unta kan besar nak dibandingkan dengan kambing. Unta dan kambing diibaratkan kereta Ferrari dan kereta Kora. Ditakuti jika memelihara unta akan lahir sifat mazmumah seperti sombong, riak dan bangga diri.

Kata Nabi SAW: ”Bela la kambing kerana padanya ada barakah/keberkatan”.

Nabi SAW disusui oleh ibunya Saidatina Aminah. Kemudiaan diserahkan kepada Halamatus Saadiah sebagai ibu susunya yang kedua. Memang menjadi kebiasaan orang Arab menyerahkan anak-anak mereka kepada ibu-ibu di kampung yang baik akhlaknya.

Susu kambing boleh meningkatkan IQ, EQ
Terdapat 40 antibodi dalam susu ibu bagi seorang ibu. Jika 2 orang ibu, maka anak itu akan mendapat 80 antibodi.

”Adik saya, anak dia disusui oleh 2 ibu. Dia tinggal di Jordan. Dan terbukti anak itu lebih cerdas, cergas dan cerdik .”

Susu kambing hampir-hampir sama kandungannya dengan susu ibu. Jadi susu kambing ni boleh jadi susu alternatif kalau ibu tak dak susu.

Bagi orang yang minum susu kambing, sama macam menyusu dekat 2 ibu. Dia dapat 80 antibodi. IQ tinggi dan EQ stabil.

Susu ibu + ibu susu (susu awal ibu) = anak hebat.

Perbezaan susu kambing dari Barat, Afrika dan tempat-tempat lain. Mana paling baik?

Seelok-eloknya susu kambing tempatan. Kambing ni akan makan sehari 40 pucuk yang berbeza menghasilkan 40 antibodi.

Susu kambing baik dijadikan sebagai supplement dan BUKAN menggantikan susu ibu.

Kadar lemak, protein dan air dalam susu kambing menyamai kadar lemak, protein dan air yang terdapat dalam susu ibu menjadikan susu kambing mudah dicerna dan menghasilkan susu awal ibu (ibu susu).

Semua peringkat anak-anak boleh minum susu kambing. Tak dak masalah. Termasuklah para remaja, dewasa dan golongan ’ranum’.

Susu kambing juga kaya dengan enzim yang diperlukan oleh manusia.

Bagi orang dewasa, susu kambing juga baik sebagai pelawas yang dapat mengelakkan penyakit undigestable food (sembelit).

Susu kambing mempunyai kalori yang tinggi.

Ia juga dapat menguatkan tenaga lelaki dan perempuan.

”Perempuan-perempuan yang meragam tu elok diberi minum susu kambing” Dr. Jamnul Azhar Mulkan.

Susu kambing tidak akan rosak walaupun dibekukan. Khasiatnya takkan hilang berbanding susu-susu lain, susu lembu contohnya.

Sunnah meminum susu kambing pada setiap hari Selasa dan Jumaat.

”Susu kambing yang fresh (lepas perah minum terus) tak bau hanyir dan sangat sedap, lemak.” Ust. Farid Ravi.

”Saya nak bagi petua kalau nak minum susu kambing, masukkan halia sikit, daun palas sikit supaya dia tak bau hanyir” Ust. Farid Ravi.

KEISTIMEWAAN SUSU KAMBING

Kaya dengan protin, enzim dan vitamin A
Mengandungi faktor anti-antritis (inflamasi sendi) dan anti barah
Diperaku oleh pakar-pakar kesihatan bahawa susu ini boleh mengubati demam kuning, penyakit kulit, gastrik, lelah (asma), insomnia dan ulcer
Mudah dihadam kerana zarah lemaknya lebih kecil
Khasiat susu kambing yang disimpan sejuk atau sejuk beku tidak akan berubah kualitinya.

7. KHASIAT SUSU KAMBING

Susu kambing paling berkesan dan lebih berkhasiat jika dibandingkan dengan susu lembu. Sepanjang temubual sewaktu lawatan dijalankan olih pihak Unit Ruminen Kecil pada bulan April hingga Mei 1996,rata rata penternak serta penggemar susu kambing bersepakat mengatakan susu kambing lebih banyak khasiatnya – dalam menyembuh serta mencegah penyakit “dalaman” antara lain:
a. Penyakit demam kuning.
b. Penyakit lemah jantung.
c. penyakit darah tinggi/pening2.
d. Penyakit sendi sendi dan buah pinggang.
e. Penyakit batuk kering.
f. Penyakit yang menyerang jantung,limpa dan hati.
g. Penyakit saraf yang dialami bila usia semakin lanjut.
h. Cukup bermanfaat bagi mereka mereka yang mengalami lemah tenaga batin.
i. Sesuai diminum diwaktu pagi dan malam saebelum tidur.

Rencana di atas di petik dari blog YB Datok Husam Musa

* Artikel di bawah juga menjadi bukti bahawa makanan sunnah ini terbukti khasiatnya…

Goats’ Milk Is More Beneficial To Health Than Cows’ Milk, Study Suggests
ScienceDaily (July 31, 2007) — Researchers have carried out a comparative study on the properties of goats’ milk compared to those of cows’ milk. They found reason to believe that goats’ milk could help prevent diseases such as anemia and bone demineralization. Goats’ milk was found to help with the digestive and metabolic utilization of minerals such as iron, calcium, phosphorus and magnesium.

Research carried out at the Department of Physiology of the University of Granada has revealed that goat milk has more beneficial properties to health than cow milk. Among these properties it helps to prevent ferropenic anaemia (iron deficiency) and bone demineralisation (softening of the bones).

This project, conducted by Doctor Javier Díaz Castro and directed by professors Margarita Sánchez Campos, Mª Inmaculada López Aliaga and Mª José Muñoz Alférez, focuses on the comparison between the nutritional properties of goat milk and cow milk, both with normal calcium content and calcium enriched, against the bioavailability of iron, calcium, phosphorus and magnesium. To carry out this study, the metabolic balance technique has been used both in rats with experimentally induced nutritional ferropenic anaemia and in a control group of rats.

In order to know how the nutritive utilisation of these minerals may affect their metabolic distribution and destination, the UGR researcher has determined the concentration of these minerals in the different organs involved in their homeostatic regulation and different haematological parameters in relation to the metabolism of the minerals.

Better results with goat milk

Results obtained in the study reveal that ferropenic anaemia and bone demineralisation caused by this pathology have a better recovery with goat milk. Due to the higher bioavailability of iron, calcium, phosphorus and magnesium, the restoration of altered haematological parameters and the better levels of parathyroid hormone (PTH), a hormone that regulates the calcium balance in the organism was found in the rats that consumed this food.

Javier Díaz Castro points out that the inclusion of goat milk with normal or double calcium content in the diet “favours digestive and metabolic utilisation of iron, calcium and phosphorus and their deposit in target organs – parts of the organism to which these minerals are preferably sent – involved in their homeostatic regulation.”

According to this researcher, all these conclusions reveal that regular consumption of goat milk – a natural food with highly beneficial nutritional characteristics – “has positive effects on mineral metabolism, recovery from ferropenic anaemia and bone mineralisation in rats. In addition, and unlike observations in cow milk, its calcium enrichment does not interfere in the bioavailability of the minerals studied.”

Although there is no doubt that these findings may be a base for further in depth study of the multiple health benefits of goat milk, the UGR researcher warns that “studies in humans are still required in order to confirm the findings obtained in rats and to promote goat milk consumption both in the general population and in the population affected by nutritional ferropenic anaemia and pathologies related to bone demineralisation.” Part of the results of this research has been published in the International Dairy Journal and Journal Dairy Science.

Dipetik dari: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/07/070730100229.htm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s